9 Skarpe Råd Til Hjemmesidetekst Der Sælger 2017

Du har lavet en flot grafisk hjemmeside.

Det visuelle indtryk sidder lige i skabet, og du har sat dine første annoncer i søen hos Google Ad Words.Trafikken drypper langsomt ind på din side.

Men der kommer ikke noget salg?

Hvad sker der? Hvorfor kan de ikke lide min side? Hvad er gået galt? Skriger du, og river dig selv arrigt i håret.

Det sandsynlige svar?

Dine hjemmesidetekster sælger ikke godt nok!

Men fortvivl ej, det er noget du kan rette op på, hvis du følger en bestemt metodik.

Først og fremmest skal du forstå, hvordan dine side bliver læst.

1. Sådan læser brugerne din hjemmeside, når de ikke læser…

Du kender det sikkert fra dig selv.

Finder du ikke, hvad du skal bruge med det samme på en hjemmeside, klikker du dig hurtigt videre.

Flere undersøgelser viser, at du gennemsnitligt har 8-15 sekunder til at fange dine brugeres opmærksomhed.

Dette svinger naturligvis afhængigt af branche og produkt, men den eksakte tid er ikke vigtig i denne sammenhæng.

Det vigtigste du skal tage med dig fra det faktum, er at web-folkets opmærksomhedsvindue, er på niveau med en akvariefisk. Blob! Blob!……..hmm?

Tekster til egen hjemmeside

Du skal med andre ord, nulre krummer ud over siden og derved fastholde fiskens opmærksomhed.

Det gør du ved at sørge for, at dine besøgende oplever 2 ting i samme øjeblik de rammer siden:

  1. De kan umiddelbart se, at din hjemmeside indeholder det de søger. (gode overskrifter)

      2. De kan nemt kan finde hen til det. (synlige links)

2. Dine vigtigste pointer skal stå først, når du skriver tekster til din egen hjemmeside

I modsætning til hvad vi lærte i skolen omkring dét at skrive en artikel, eller et essay, skal dine hjemmesidetekster ikke indeholde en indledning.

Ej heller skal de indholde en længere udredning omkring hvorfor det du siger er rigtigt, efterfulgt af en diskussion, der munder ud i en konklusion.

Du skal faktisk vende tingene på hovedet, og skrive det vigtigste først.

Din konklusion om man vil, for at blive i skole-terminologien.

Inden for journalistikkens verden kaldes dette for nyhedstrekanten eller den omvendte pyramide.

Tekster til egen hjemmeside

Dine besøgende vil faktisk kun vide, hvad du beskæftiger dig med, og hvad kan du gøre for dem.

Hverken mere eller mindre.

Er de først blevet interesseret, kan du derfra guide dem videre via links til mere informationstunge undersider. I fagsprog kaldet bruger-rejsen eller sales-funnel.

MEN FØRST SKAL DU HAVE KROGET DEN FISK!

3.Du skal skrue ned for kreativiteten. Helt ned!

Når folk læser på nettet i dag, er det sjældent, at de nærlæser hvert enkelt ord.

Andelen af folk der bruger deres smartphone til at surfe online, er i stærk stigning, og har været det igennem en årrække.

Dette betyder, at du konkurrer med

Notifikationer fra de sociale meder

Emails der tikker ind på mobillen

Folk der ringer

Og 173 andre ting der forstyrrer din læser…

Folk har travlt. De har hverken tiden eller lysten til at forsøge at gennemskue dine krogede skriblerier.

Så skriv kort og præcist.

Skriver du til en blog, kan du måske nok tillade dig mere kreativitet. Men gør det aldrig, når du skriver tekster til dine egen hjemmeside!

Og det er ikke altid nemt.

Du ved meget omkring dit produkt, og du vil uden tvivl gerne have, at dine kunder træffer deres beslutning på et oplyst grundlag. Og det er helt fint.

Men gør det EFTER, du har fået deres opmærksomhed og EFTER, du har fået dem til at klikke dybere ned i din hjemmeside.

4. Når du skriver tekster til dine egen hjemmeside, så skriv til scanners

Hvad er en scanner?

En scanner er en person, som ikke læser din hjemmeside. De kigger efter emner, der interesserer dem umiddelbart, og finder de det ikke… bye bye black bird!

Og vi gør det stort set alle sammen.

Når vores øjner danser ned over en hjemmeside, er det første der fanger vores opmærksomhed overskrifter og farver. Teksten falder i baggrunden.

Finder vi ikke nogen overskrift, som vi finder tiltalende, er vi hurtigt videre.

Jeg gør det selv konsekvent, og nåh ja, jeg kunne som også finde på at dele en artikel, jeg ikke selv havde læst helt færdigt alene på grund af overskriften. Ups!

Kender du det?

For at imødekomme dette problem kunne du få en anden til kigge på din sideLad vedkommende kigge i 10 sekunder, og spørg så om de har forstået, hvad de umiddelbart får ud af at benytte sig af dine services.

Gør de det, er du på rette spor

Her er et par spørgsmål, du kan stille dig selv.

img class= Kommunikere dine overskrifter det du gerne vil sige?

img class= Er dine billeder med til at promovere dit salg. Sætter de følelser i gang?

img class= Undersøtter dine under-overskrifter din hoved-overskrift?

img class= Mindsker din punktopstilling det samlede antal ord, og gør din side mere skarp?

5. Gør brug af hverdagssprog.

Her er af en af de fælder jeg i mine yngre dage, var rigtig god til at falde i: lysten til at ”lyde klogere end du er” på skrift. Forløbet går nogenlunde sådan her:

Du sidder, og skriver en artikel.

Synonymordbogen ligger klar, og nu skal der smedes sætninger, der imponerer!

Hver gang du ser et banalt hverdagsord, slår du det straks op, og finder en mere kompliceret udgave af ordet.

Dette er muligvis ok, hvis du skal skrive en opgave på universitetet. Men husk på, at folk der søger på nettet, bruger de ord, der umiddelbart falder dem ind.

Det vil derfor også være de ord, der fanger deres opmærksomhed.

Så når du skriver tekster til dine egen hjemmeside, så brug hverdagsord. Lad mig komme med et eksempel.

Jeg lavede, i anledning af dette blogindlæg, et ekstrakt fra Googles´ søgeordsplanlægning på ordet toilet og tilføjede 2 synonymer af ordet.

Læg mærke til antal søgninger på hvert ord.

Resten giver vist sig selv. Dette er en vist en no-brainer: hvilket ord ville du helst findes på?

Tekster til egen hjemmeside

6. Skriv så dine læsere ikke skal anstrenge sig

Dette punkt er en absolut dræber for dit bruger-engagement!

Tekstblokken; Den massive masse af tekst, du kun kender fra historiebøgerne i gymnasiet.

Dine øjne bliver tunge….. ZZZZZZZ med andre ord:

Gør din tekst let. Det er virkeligt vigtigt, når du skriver dine hjemmesidetekster.

Tekster til egen hjemmeside

7. Dine læsere ankommer til din side fra mange udgangspunkter. Gør hver side unik.

Hjemmesider er som bekendt ikke bøger.

Du læser dem ikke fra start til slut, og du starter ikke nødvendigvis fra begyndelsen (forsiden).

Rent faktisk vil de færreste som regel ankomme på din forside til at starte med.

Meget af den samlede trafik bliver skabt fra blogs eller annoncer, og ført direkte over til specifikke produktsider.

Gør du brug af Google Analytics (det bør du), vil du kunne se hvilke af sider dine kunder/læsere typisk kommer ind på først.

Derfor bør du på alle dine sider benytte den fremgangsmåde, jeg har beskrevet i det foregående.

Ingen undtagelser?

Jo, ingen regel uden undtagelse. Der er de informationstunge sider, der er de undersider hvor dine brugere kan komme helt ned i materien. Her kan du folde al din viden ud, og virkeligt nørde den med ligesindede.

Men de fleste af dine besøgende kommer aldrig derned, så disse sider bør være sidst på prioritetslisten.

Af samme årsag, er den måde du bygger din linkstruktur op på særdeles vigtig. Det emne bliver dog for tungt at starte på nu, men har du modet til at lære mere, har jeg fundet en god video til dig.

Denne video hjælper dig godt igang med din interne linkbuilding!

https://www.youtube.com/watch?v=a_5_nh0UALk

8. Gør det nemt at finde din hjemmeside igennem SEO tekster

Potentielle kunder anno 2017 er informationssøgende.

De fleste mennesker vil Google efter information og priser på de produkter eller ydelser de søger, inden de tager skridtet fuldt ud, og køber.

Det kan du udnytte, når du skriver tekster til egen hjemmeside.

Og den viden skal især være dit udgangspunkt, når du skriver SEO tekster.

Dette er tekster, der hjælper søgemaskinerne med at forstå og indeksere din side.

Gjort rigtigt vil det hjælpe dine kunder med at finde dig.

Hvorfor?

Fordi Google altid vil forsøge at guide sine brugere derhen hvor de finder svar. Så giv dem det.

Besvar de gængse spørgsmål dine kunder har omkring dine produkter, og brug spørgsmålene aktivt i dine overskrifter.

Byg hver side op omkring et overordnet emne. Husk at et blogindlæg, som dette, tæller som en side i Googles ”øjne”.

Inkluder relevante links til andre sider på din hjemmeside, eller til eksterne sider du mener, kan hjælpe dine kunder. Pas dog på med at sende forretning ud af din side så link ikke til direkte konkurrenter!

Brug aktivt de ord, dine kunder vil bruge for at finde dig.

9. Gør brug af visuelle indtryk

Det er ikke nemt at lave gode visuelle indtryk, når du skriver tekster til egen hjemmeside.

Men det vigtigste er at huske, at du har med scannere at gøre.

Så kombiner de tidligere råd i denne artikel og skab et visuelt godt indtryk, der gør din side scanbar og informativ på en og samme tid.

Skift tekst ud med video og billeder hvor det giver mening.

Brug forskellige font størrelser.

Gør gerne brug af referencer fra kunder og eksperter til at underbygge det du gerne vil sige.

Brug aktiv Fed, kursiv og understregning i dine tekster

Har du en lang overskrift så bryd den ned i en lettere overskrift med en under-overskrift nedenunder.

Gør brug af bullets, eller som jeg har gjort det her, flueben m.m.

At skrive tekster til dine egen hjemmeside er ikke nemt. Men som med alt andet, handler det om at komme i gang og lære hen ad vejen.

Det sidste, og vigtigste råd jeg kan give dig, er ikke at være for hård ved dig selv.

Det betyder ikke så meget, om man får det rigtigt første gang. Så længe du aktivt holder øje med din trafik, og er modtagelig for feedback, skal det nok gå.

Øver du dig, vil din hjemmeside snart blive skarp som tungen på en rejekælling, og salgene vil rulle.

Held og lykke med skrivearbejdet!

-Skribleren

P.S. Har du brug for hjælp til at få skrevet dine hjemmesidetekster, hjælper jeg gerne!