Content Marketing: Sådan driver din blog trafik til dit website

Content marketing er en af de store drivkræfter på nettet idag.

Og alle virksomheder synes at have fanget budskabet om, at deres kunder i stigende grad søger informationer på nettet, og i mindre grad går til sælger først.

Det faktum giver din virksomhed 3 hovedudfordringer:

·       Hvordan skaber du trafik ind på din hjemmeside og får del i alle de søgninger?

·       Hvordan får du dine kunder til at vælge dig frem for konkurrenten?

·       Hvordan øger du chancen for at de vender tilbage som kunder?

I det efterfølgende vil jeg kigge nærmere på de 3 største udfordringer.

Jeg vil vise dig hvordan de er bundet sammen, og fortælle dig hvordan du effektivt kan angribe dem alle på 1 gang ved at inddrage en virksomhedsblog i din content marketing strategi.

3 fluer med et smæk!

1.    Hvordan skaber du trafik ind på din hjemmeside?

Trafik er uden tvivl en af de parametre du vægter højest som hjemmesideejer. For uden trafik, intet salg.

Og da alle virksomheder har samme ønske, nemlig at skabe trafik, er det sandsynligvis også din største udfordring grundet den store konkurrence.

Og du er ikke alene.

Marketingsvirksomheden HubSpot lavede en undersøgelse blandt 4500 virksomheder, og her sagde 65% at de anså trafik og lead-generering som deres top-marketing udfordring.

Content marketing årsager

Så alle er altså på markedet for at finde trafik til deres hjemmeside.

Der findes overordnet set 3 måder at få trafik på.

Du kan hjælpe søgemaskiner som Google med at finde dig igennem (SEO) søgemaskineoptimering, eller du kan betale selv samme selskab for fornøjelsen igennem AdWords, altså ved annoncering.

Begge metoder er effektive, og bør være en fast del af alt dit arbejde med digital markedsføring af din virksomhed.

Men det er også en vej brolagt med fortløbende udgifter, og det kan tære hårdt på firmakontoen.

Heldigvis findes der en tredje mulighed, som alt for få virksomheder i mine øjne lukrerer på, nemlig blogging som et redskab i din content marketing.

Content Marketing der skaber trafik til din virksomhed

En blog er en effektiv måde at drive trafik ind på din virksomheds hjemmeside.

Bloggen bruges til at skabe værdi for dine kunder, og er rent marketingsmæssigt i den genre man kalder Content Marketing.

Content Marketing er en aktivitet der indebærer produktion, og distribution, af indhold til dine kunder. Indhold bør forstås som noget ”der giver dine læsere en konkret værdi”.

Den værdi kan så komme i mange former såsom faglig viden, værktøjer til specifikke opgaver, opskrifter m.m.

Ligeledes er der en bred vifte af muligheder inden for Content Marketing, men i dette indlæg vil fokus være på blogging.

Læs mere om content generelt her

Har du tiden, kan jeg varmt anbefale denne video fra Content Marketing Institute.

Den er, udover at være et fint eksempel på Content Marketing, meget informativ og giver essensen af hvad det handler om.

 

Det handler altså om, at skrive blogindlæg omkring emner der kunne interessere din målgruppe, og som relaterer sig til, hvad du sælger.

For ved at skabe et produkt som interesserer din målgruppe, vil de ”frivilligt” søge hen på din hjemmeside.

Og umiddelbart er der vel ikke noget underligt i, at du kan tiltrække mennesker ved at forære dem noget af værdi?

Bare husk på, at det kræver tid og tankevirksomhed at finde og skabe den værdi.

Så undgå at kaste dig selv, og din virksomhed, ud i at blogge, hvis ikke du er forberedt på at skulle smøge ærmerne op. Har du svært ved at finde tiden, bør du investere i professionel hjælp til at få skrevet dit indhold.

Et par velvalgte ord rækker ikke, hvis det skal batte.

Grundlaget og din research skal være solid, og tastaturet skal synge.

I en undersøgelse fra SerpIQ, ligger de mest læste blogindlæg på ca. 2500 ord.

 

 

Det er en del. Men det skal ikke lade dig afskrække. Der er stadig en masse trafik at hente for mindre blogindlæg.

Vigtigst er det, at du minder dig selv om, at der skal være kød på benet, så ikke suppen bliver for tynd. Fokuser på det først og fremmest. Så kommer værdien også.

Hvor kommer trafikken til din blog fra?

Trafikken til din blog kommer typisk fra 4 kilder.

  • Organiskdet vil sige igennem søgninger hos Google eller andre søgemaskiner.
  • De sociale medierfra opslag med aktive links tilbage til din hjemmeside/blog.
  • Abonnenter– her menes fra folk som har skrevet sig op til dit nyhedsbrev, altså fra email.
  • Back linksandre synes din blog er så god at de linker til den fra deres egen hjemmeside. Typisk en eller anden form for content marketing.

 

Hvert punkt kan genere trafik, og de bør derfor hver især være et fokusområde i dit arbejde med bloggen.

Lad os prøve at komme lidt tættere på enkelte elementer.

Organisk trafik -trafik fra søgemaskinerne.

Organisk trafik er den naturlige trafik, der kommer af, at mennesker søger efter svar på Google.

Og for at blive fundet i søgemaskinerne kræver det først og fremmest at du bruger de specifikke søgeord som dine kunder bruger i deres søgninger. Jo mere specifik du kan være, jo bedre.

Har du en skoforretning, er søgeordet ”hvordan finder jeg den rigtige løbesko” altså bedre en blot ”løbesko”.

Hvorfor? Fordi mennesker der søger efter et svar, typisk vil skrive spørgsmålet direkte i deres browser, fremfor at satse på en generel søgning.

Og Google vil som enhver anden annoncevirksomhed, altid forsøge at vise deres kunder det som de tror, de søger efter. De vil altså forsøge at matche de eksakte søgeord, til det indhold som er tilgængeligt, og som er mest populært.

Så uagtet din type af content marketing, er det vigtigt at benytte sig af de rette ord.

Søgemaskiner arbejder grundlæggende ud fra ord, og deres indbyrdes relationer.

Så ved at skrive om noget som relaterer sig til hvad du sælger, øger du chancen for, at de kunder som finder din blog, også er nogen som interesserer sig for, hvad du sælger.

De gode søgeord er der sandsynligvis stor konkurrence på.

Med et godt ord, menes et ord, som mange mennesker søger på og som konkurrencemæssigt er til at arbejde med.

Den korrekte fremgangsmåde for dig, vil derfor være at benytte dig af en søgeordsanalyse.

Denne analyse hjælper dig med at finde de søgnings-tunge ord, som du har størst chance for at ranke højt på i søgemaskinerne.

Og en høj ranking er altafgørende, hvis du skal findes.

Ingen præmie for at ligge og rode rundt på side 2. Groft sagt. Hvem kigger nogensinde på side 2?

Og husk at meget trafik ikke nødvendigvis er ensbetydende med mange salg. Få velvalgte ord, kan give dig købsklare kunder.

Så gør noget ud af at finde de rigtige ord, og det rette emne, hvis du satser på organisk trafik. 

 


Ønsker du at dykke ned i analysearbejdet, har Nikolaj Mogensen skrevet en fremragende gratis-bog omkring øvelsen i at lave en søgeordsanalyse. Få den her.


 

Men hvad nu hvis min blog alligevel ikke bliver fundet i søgningerne?

Så har du heldigvis andre håndtag at trække i.

Trafik kræver markedsføring.

Der findes super indlæg. Blogindlæg der bare bliver delt og delt, som virtuelle tsunamier.

De findes derude. Ingen kan benægte det.

Men langt de fleste blogs kræver et lille skub i ryggen for at komme i gang.

Mit umiddelbare gæt vil være, at det skal din nok også.

Husk på, at trods mange ihærdige forsøg i branchen på at finde ”viral-formlen” er det ikke lykkedes. Og tak for det. Hvis alle indlæg gik virale, ville ingen jo gå viralt.

Så de fleste har altså brug for et lille skub. Det gør dem hverken dårlige eller utilstrækkelige.

Men når basen af Content Marketing på nettet er så stor, kan det være svært at få ordlyd. Især hvis du lige er startet.

Her kan de sociale medier komme dig til hjælp. For er der noget sted, hvor trafikken er koncentreret, er det på de sociale medier.

TNS Gallup udgav i 2015 statistikker der viste at 62 % af alle danskere dagligt er på Facebook, svarende til 3.476.000 månedlige brugere.

Det er mange, og alt indikerer at det tal vil stige i fremtiden. De allerældste af befolkningen vil gå bort, og nye brugere vil komme ud af børnerækkerne. Nye sociale medier vil opstå, og andre uddø.

Det er derfor også et yndet sted for virksomheder og marketingsfolk. For det er her, musikken skabes.

Gjort rigtigt, kan din Facebook side give dig en masse billig trafik igennem simpel markedsføring af din blog.

Hvordan skabes trafikken fra Facebook og andre sociale medier?

Kort sagt igennem opslag på det medie du er repræsenteret på, som du så linker fra tilbage til din blog.

HuffingtonPost har eksempelvis promoveret deres blog på Facebook med et stort farverigt billede.

 

Facebook promovering af blogindlæg

 

Billedet, der unægteligt tiltrækker opmærksomhed, for os til at tænke tilbage til folkeskolen hvor kridtet kunne hvine ned af tavlen.

Oh jo. Den lyd kender vi.

Overskriften henviser til 11 ord, der driver dig til vanvid.

En kobling er lavet. Du forstår hvor de vil hen.

Professionel blogging og markedsføring in action. Værsgo.

Som du kan se på billedet, har 1.234 liked dette opslag og 415 har kommenteret på det. Størsteparten har sandsynligvis klikket sig over på hjemmesiden og derefter læst blog indlægget.

En del af dem, vil udforske resten af siden, og altså finde vej til de af dine landingspages hvor salget sker fra.

Det er meget gratis trafik.

Tænk bare hvad det ville koste at få 1.234 kliks fra AdWords! Bruger du allerede AdWords, kan du jo prøve at gange din klikpris med 1.234.

Det kan derfor hurtigt svare sig at udarbejde blog indlæg, også selvom du betaler en anden for at gøre det.

Og den samme logik, gør sig gældende på de andre sociale medier.

Det gælder bare om at finde det sociale medie som bedst afspejler din målgruppe.

Og såfremt indholdet er godt, vil du få leads og positiv omtale ud af den trafik. Ydermere kan dit blogindlæg udvikle sig til at blive en kontinuerlig kilde til trafik.

 

Evergreen blogindlæg. Trafik for fremtiden.

Salg og trafik fra sofaen. Tjo, hvorfor ikke?

Når dine indlæg først er lavet, og postet på nettet, kan det samme indlæg skabe trafik igen og igen.

Du må endelig ikke tro, at velskrevet blogindlæg er one hit wonders som forsvinder ud i æteren som et opslag på Facebook. De ligger derude, og modner på nettet.

Du får måske 40 læsninger den første uge, og 8o den anden.

Så dør det måske lidt ud, for så at stige igen.

Hvordan kan det være? Forklaringen er egentlig lige til.

Er dit indlæg godt, og noget som viser, at du har forstand på hvad du laver, vil andre sandsynligvis bruge det aktivt.

Det gør de typisk ved at referere til dig i et blogindlæg, på en statisk side eller igennem en deling på de sociale medier. Måske noget helt fjerde?

Referencer vil typisk være igennem et aktivt-link, og hver gang nogen klikker på det, så får du trafik.

Læg mærke til hvor mange jeg har linket til, ned igennem artiklen. Hver gang du klikker på en af dem, ”giver” jeg trafik til en anden hjemmeside.

Det betyder jo så, at selv om opslaget er et år gammel, kan det stadig blive fundet. Og så længe der er nogen der linker til det, eller læser gamle opslag der linker til det, så vil det producere trafik!

 

HubSpot har lavet en fin illustration af deres egne indlæg, der helt tydeligt viser tendensen.

 

blogging trafik over tid. Content marketing

 

Et godt indlæg er altså små kraftværker på nettet, som hele tiden producerer trafik og som spreder din autoritet på nettet.

2.  Hvordan får du dine kunder til at vælge dig frem for konkurrenten?

 

Når dine kunder skal træffe en beslutning om hvorvidt de skal købe eller ej, og hos hvem, har mange af dem været igennem en længere proces inden de nåede dig.

Der er flere modeller derude, men basalt set ser din kundes rejse sådan her ud:

Content Marketing - købsprocessen

Kendskabet til hvordan dine kunders købsproces ser ud, kan du udnytte til egen fordel ved at skabe autoritet inden for dit felt.

Dette gøres ved at vise folk hvad du kan og ved. Og hvilket bedre sted at gøre det, end igennem en blog på din egen hjemmeside? Det er dit medie, og du styrer dialogen. Så der er ingen grund til at gemme din viden væk. Få den synliggjort, og vis hvad du kan.

Bare husk at du skriver for kunderne, og ikke dig selv.

Så du bør lade dine kunders adfærd guide dig i dit valg af emner at skrive om. Og det er der gode årsager til.

I relation til virksomhedsblogging er trinene op til en købsbeslutning uhyre vigtige.

Lad os kigge på hvorfor.

Problemer løses ofte igennem Google.

De fleste af os bruger Google som det første, når et problem eller en udfordring dukker op.

Og formår du, at identificere hvilke udfordringer dine kunder har, og give dem svaret igennem en blog, står du stærkt i kampen om salget.

Undersøgelser fra USA viser, at 61 % af alle amerikanere har foretaget et køb efter at have læst et blogindlæg. – Quicksprout

Hvorfor? Fordi de har anset en producent for at være en autoritet. 

En producent der vidste hvad han/hun talte om.

Og hvorfor skulle de ikke også det? Det giver jo fin mening.

Du søgte, Du fandt. Du fik de svar du skulle bruge. Du belønnede.

Om tallet er lige så højt herhjemme, er svært at sige. Men det er nærliggende at tro, at det er et fænomen som forekommer i stigende grad fremadrettet, også herhjemme.

 

I informationsfasen kan en blog få dine kunder til at springe alternativer over.

I et andet, men ikke mindre typisk scenarie kan din blog helt eliminere dine konkurrenter førend kunderne finder deres hjemmeside.

Lad os sige at du søger efter ”opskrifter på en god juice”. (Du må gerne prøve) Et hav af blogs dukker op på side 1, som alle sælger et eller andet relateret til Juice. Det være sig juicere, træningstøj, magasiner osv. osv.

Hvem orker at tygge sig igennem dem alle? Ikke mig. Og sikkert heller ikke dig. Så finder du en blog som giver dig de svar du efterlyser, er chancen stor for at du ikke søger videre. Ellers kunne man jo blive ved.

Dine konkurrenter kan altså godt have bedre produkter, og en bedre hjemmeside end dig, men det betyder intet hvis kunden ikke ser den. Så giv dem en løsning inden det sker.

Det er den form for differentiering, der bevirker, at din side har mulighed for at tage kampen op imod større sider end din egen.

Din blog er en statisk sælger af dine produkter.

Jo mere du kan skrive omkring det du sælger, jo mere viser du, at du ved hvad du taler om. Det skaber tryghed og autoritet.

Har dine konkurrenter kun kedelige produktinformationer og tekniske specifikationer, vil deres produkter også virke mere kedelige og todimensionelle.

Hvorfor?

Fordi hvis du kun kender et produkt overfladisk eller teknisk, ved du måske kun halvdelen af hvad du kan få ud af at eje det.

Og det er virkeligt skidt for din salgsrate.

En gammel læresætning inden for salg siger:

Ingen køber noget for hvad det er, de køber det for hvad det gør.

Sagt på en anden måde så køber jeg ikke en bil, fordi det er en bil, og den har en motor.

Jeg køber den, for det den gør for mig.

Den bringer mig fra A til B. Den gør, at jeg kan handle gode tilbud i Bilka i den anden ende af byen, og den gør mig i stand til at komme af med haveaffaldet. Den giver mig frihed.

Så i stedet for kun at fortælle dine kunder hvad dine produkter er, så fortæl dem hvad de gør for dem

Har dine produkter skjulte fordele, som folk ikke lige tænker over, er content marketing i form af en virksomhedsblog derfor en rigtig god ting.

Fortæl hvad dine produkter gør for dine kunder. Hvordan de løser deres problemer. Og de vil belønne dig med et køb.

3.  Hvordan øger du chancen for at dine brugere kommer tilbage som kunder?

Det ville være skønt, hvis man bare kunne svare: fordi mine produkter er af høj kvalitet til ovenstående spørgsmål.

Men så enkelt er det desværre ikke. For med mindre du ejer et brand, som er velintegreret i folks hukommelse, er chancen stor for, at du bliver glemt over tid. Sørgeligt men sandt.

Jeg fik for eksempel for et par år siden lavet et nyt badeværelse. Fyren der stod for projektet var murer, og hed Frank. Super flink fyr. Han lavede et fantastisk stykke arbejde, og da projektet stod færdigt, svor vi på, at vi aldrig ville bruge en anden.

Et par år gik, og vi stod igen i den situation, at vi skulle bruge en murer.

Men da vi havde fået nummeret på Frank igennem en tilbudsside, og kvitteringsmailen for længst var blevet slettet, anede vi pludselig ikke hvad firmaet hed? Forgæves søgte vi efter ham på nettet.

Så vi måtte bruge en anden, som desværre ikke levede op til Franks standarder.

Det blev en dårlig oplevelse for mig, og et tabt salg for Frank.

Frank tabte, fordi han ventede på at jeg ringede tilbage fremfor at være pro-aktiv.

Og her kan en blog være et stærkt værktøj, til at udvise den pro-aktivitet der skal til for at blive husket.

Du bliver husket, ved at minde folk om at du eksisterer

Eksemplet fra mit eget liv er ikke enestående. Du har måske oplevet noget lignende, og det er faktisk ikke så underligt.

Det siges i marketingbranchen, at en kunde skal høre dit navn 7 gange før end de husker det.

Det interessante er, at på trods af de ikke husker dit navn, husker de den gode oplevelse og hvad de fik ud af produktet.

Har dine kunder allerede haft en god oplevelse, og kan huske dit firmanavn samt hvem du er, vil du være den første de tænker på, hvis behovet for en lignende ydelse opstår igen.

Og det er i virkeligheden hjertet af al markedsføring og PR arbejde. Og blogging i professionel sammenhæng.

Brug din trafik til at skabe leads

Her kommer leads ind i billedet. For hvad enten den trafik der kommer ind på din blog er købende kunder eller ej, har de alle det tilfælles, at de har en interesse i hvad du laver.

Hvorfor ellers læse din blog og købe dine varer?

Det er derfor oplagt at udnytte den interesse til at indsamle folks email adresser på din blog – melde sig til dit nyhedsbrev om man vil.

Det forvandler dem nemlig fra engangsbesøgende til fremtidig trafik og salg. Et lead.

På den måde kan du lovligt kontakte dem, når du har lavet nye indlæg (trafik) eller give dem konkrete tilbud (salg). Pas på ikke at overgøre sidstnævnte!

Husk på at folk skal have værdi, og gide at åbne dine mails. Ingen finder værdi i, hele tiden at modtage tilbud.

Formålet med bloggen er ikke her og nu salg, men at skabe autoritet og trafik. Og derigennem få folk til at huske dig, når de skal bruge ydelser, som du tilbyder.

Så lad være med at reklamere for meget. Når behovet opstår, så kommer salget også.

En god tommelfingerregel siger, at forholdet mellem indhold og værdi skal ligge på et 80%/20% forhold. Men dette er kun vejledende, og bestemt op til debat. Mange er fortalere for 90%/10%.

 

Uanset hvad, bør din content marketing fylde det meste.

Der er i virkeligheden ikke andet at gøre, end at forsøge sig frem hvis du vil have den perfekte formel.

Oplever du et stort frafald i abonnenter til din blog, kan det måske skyldes at de ikke føler der er indhold nok i at være abonnent. Måske fordi du sender for meget reklame fremfor indhold og værdi?

 

Rent praktisk gøres det ved nemmest ved at benytte en mail-platform.

Personligt bruger jeg MailChimp, men der findes også andre på markedet.

Mail-platformen gør dig i stand til at se statistik på de mails du udsender, og derigennem finpudse og justere hen ad vejen.

Men uagtet øvelsen i at perfektionere din email-kampagne, vil alene det at du kontakter dine kunder regelmæssigt bevirke, at de i langt større grad vil vende tilbage som kunder.

Content Marketing skaber trafik og fremtidig-trafik. Det skaber loyalitet, engagement og salg. En blog er det perfekte sted at starte.

Hvad venter du på? Skab dit eget indhold og tag din content marketing op på et nyt niveau.